Agile · PMP

Agile ile Değişen Gelenekselleşen Roller

Son zamanlarda duyduğum en ilginç sorulardan biri “Agile ile proje yöneticilerinin artık bir önemi kalmıyor mu?”Agile sizin mevcut rolünüzü kesinlikle ortadan kaldırmaz. Agile sistemde herkes için roller bulunmaktadır. Sizin asıl rolünüz  mevcut iş unvanınızla uymasa bile, benzersiz yeteneklerinizi ve bakış açılarınızı takım ve organizasyona yansıtmak olmalıdır. Agile sistemin en bilinen üç rolü; Ürün sahibi (Product Owner) , Scrum Master(Süreç Yöneticisi) ve Geliştirme Takımı (Team) .Bu üç rolün birleşmesiyle Scrum veya Agile takımları oluşturmaktadır.

Scrum Alliance (www.scrum alliance.org) üç rol olarak aşağıdaki şekilde anlatılmaktadır:

Ürün Sahibi: Projenin iş değerinden sorumludur

Süreç Yöneticisi: Takımın fonksiyonel ve verimli olmasını sağlamaktan sorumludur

Takım: Kendini başına olan organize olan ve işleri bitiren ekip

Biraz daha ayrıntılı olarak rollere bakalım;

Ürün Sahibi: Projenin iş değerinden sorumludur

Ürün sahibinin Agile sisteminde rolü çok önemlidir. Ürün sahibinin rolü, müşterinin sesini temsil eder. Ürün sahibi ekibe ürünün vizyonunu, hedeflerini iletirken aynı zamanda işleri oluşturmaktan ve sıralamaktan ve en üst düzeyde değer oluşturmaktan sorumludur. Dünya şelale yaklaşımından Agile yaklaşımlara doğru ilerlerken ürün sahibinin birçok yönden yapması gereken adımlar bulunmaktadır. Şelale yaklaşımında, Baştan bütün gereksinimlerin tanımlanmış ve dokümante edilmiş olmasını bekler ve yeni bir gereksinimi görüşmek için proje hayata geçirilene kadar bekletiriz. Agile yaklaşımda, Ürün Sahibi düzenli bir şekilde soruları yanıtlamak ve takım tarafından oluşturulan teslimatlar ile ilgili görüş bildirmek için her daim hazırdır. Ürün yöneticisi, birçok paydaşın sesini takıma tek bir ses şeklinde temsil eden roldedir. İyi Ürün Sahipleri domain uzmanıdırlar, her türlü paydaş ile rahat çalışma eğilimindedir. Ürün Sahipleri şu anda Ürün Yöneticileri, İş Analistleri, Pazarlama Analistleri, Çözüm Mimarları olarak düşünülebilir.

Süreç Yöneticisi: Takımın fonksiyonel ve verimli olmasını sağlamaktan sorumludur

Scrum ya da Süreç yöneticisi genellikle “Hizmetkâr Lider” olarak adlandırılır. Takımın baş iletişimcisi, kolaylaştırıcısı ve engelleri ortadan kaldırıcısı olarak bilinir. Bu yüzden Scrum yöneticisi, ekibi dikkat dağıtıcı dış etkenlerden korur böylelikle ekip taahhütlerine odaklanmış olur. Scrum yöneticisi, ekip adına programları ve tarih taahhüt etmez; ancak, tarih ve programın planlaması ve iletişimi konularında ekibin işini kolaylaştırdılar.

Takım: Kendini başına olan organize olan ve işleri bitiren ekip

Takımın rolü Backlog items ‘da bulunan öğeleri en yüksek değerde sunmaktır. Bu grup geliştirilen ve üretilen bütün çıktılardan sorumludur. Geçerli unvanınız “yazılım mühendisi”, “iş analisti” veya “kalite Mühendisi ise, çevik rolünüz büyük olasılıkla “teslim ekip üyesi” olacaktır.” Agile çapraz fonksiyonel ekip üyelerinin bir araya gelmesine inanır.

Bu makale ilk olarak 25 Mart 2016 tarihinde All4agile‘da yayınlanmıştır.

Bu yazı hoşunuza gittiyse hemen altta yer alan sosyal medya düğmeleri  aracılığıyla paylaşarak ilgilenebilecek dostlarınızı haberdar edebilirsiniz

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s